Różnice między
Miejskim a Młodzieżowym Domem Kultury:
W Polsce obok siebie
funkcjonują Miejskie i Młodzieżowe Domy Kultury. Nazwy są tak
podobne, a skrót (MDK) nawet identyczny, iż trudno się dziwić, że
nie tylko zwykli mieszkańcy, ale nawet radni, różni decydenci, nie
dostrzegają między nimi różnicy. W rzeczywistości podobieństwo
między Miejskim Domem Kultury i Młodzieżowym Domem Kultury
sprowadza się do podobieństwa nazwy. Zasadniczo odmienna jest ich
istota, cele i zadania. Młodzieżowy Dom Kultury nie jest domem
kultury w znaczeniu Miejskiego Domu Kultury. Poniżej tabelaryczne,
szczegółowe wyjaśnienie:
|
Miejski Dom
Kultury |
Młodzieżowy Dom
Kultury |
Działa na podstawie
ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej |
Organizację i zasady
działania MDK reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej oparte na ustawie o systemie oświaty |
Jest samorządową
instytucją kultury |
Jest placówką
wychowania pozaszkolnego zaliczaną do publicznych placówek
oświatowo-wychowawczych |
Instytucja kultury
prowadzona przez Radę Miasta |
Placówka oświatowa
nadzorowana przez Kuratora Oświaty, działa na takich samych
zasadach jak szkoła, wg ustawy o oświacie oraz Karty
Nauczyciela |
Celem Domu Kultury
jest prowadzenie wielokierunkowej działalności rozwijającej i
zaspokajającej potrzeby kulturalne mieszkańców oraz
upowszechnianie i promocja kultury lokalnej w kraju i
zagranicą |
Celem działalności
placówek wychowania pozaszkolnego jest kształtowanie i
rozwijanie uzdolnień dzieci i młodzieży, pogłębianie ich
wiedzy i pomocy w zdobywaniu przez nie umiejętności oraz
organizowanie rekreacji |
zadania Miejskiego
Domu Kultury |
zadania
Młodzieżowego Domu Kultury |
organizowanie
różnorodnych form edukacji kulturalnej i wychowania przez
sztukę |
rozwija
zainteresowania uczestników, pogłębia i rozszerza wiedzę
wykraczającą poza szkolne programy |
stwarzanie warunków
dla amatorskiego ruchu artystycznego, kół i klubów |
stwarza warunki do
rozwoju intelektualnego młodzieży szczególnie utalentowanej w
różnych dziedzinach nauki, sztuki, techniki itp. |
organizacja
spektakli, koncertów, przeglądów, festiwali, wystaw, spotkań,
imprez artystycznych i rozrywkowych działalność
instruktażowo-metodyczna w różnych dziedzinach kultury i
sztuki |
podstawową jednostką
organizacyjną placówki jest stała forma zajęć (koło, sekcja,
zespół, klub i inne), ujęta w stałym tygodniowym planie zajęć
placówki |
prowadzenie
biblioteczki instruktażowo-metodycznej |
tygodniowy wymiar
zajęć w stałych formach wynosi 2-4 godzin, godzina zajęć w
stałych formach wynosi 45 minut. |
prowadzenie
działalności wydawniczej i promocyjnej |
zajęcia w formach
stałych prowadzone są w dni robocze |
koordynacja
działalności na terenie miasta w zakresie organizacji imprez
kulturalnych |
zajęcia z
wychowankami w placówce prowadzą nauczyciele |
współdziałanie z
instytucjami i organizacjami społecznymi w zakresie lepszego
zaspokajania potrzeb kulturalnych mieszkańców |
wychowankami placówki
mogą być dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym |
organizacja
działalności kulturalno-rozrywkowej i jej nadzorowanie,
prowadzenie współpracy kulturalnej z zagranicą zwłaszcza z
miastami partnerskimi |
|
Analiza porównawcza
Miejskiego i Młodzieżowego Domu Kultury skłania do
następujących uogólnień:
MIEJSKI DOM KULTURY:
- w dużej mierze prowadzi
działalność usługowo-organizacyjną w zakresie zaspokajania
potrzeb kulturalnych mieszkańców, obsługując różnorodne
imprezy miejskie i wiejskie
- jego klientami w dużym stopniu
są ludzie dorośli
- posiada relatywnie bogate
wyposażenie w sprzęt muzyczny, nagłaśniający,
oświetleniowy, elektro-akustyczny i komputerowy, przy
pomocy którego prowadzi rozbudowaną działalność usługową
- stanowi lokalowe i sprzętowe
zaplecze dla działalności zorganizowanych i samodzielnych
grup, wspierając je również konsultacjami i poradami
- organizuje imprezy wymagające
dużych nakładów finansowych, funkcjonuje na zasadzie
przedsiębiorstwa
- pracownikami są instruktorzy, od
których nie wymaga się wyższych studiów pedagogicznych
MŁODZIEŻOWY DOM
KULTURY:
- przede wszystkim prowadzi
działalność edukacyjną dla dzieci i młodzieży szkolnej,
zorganizowaną według standardów placówek Ministerstwa
Edukacji Narodowej
- nie jest organizatorem dużych
imprez miejskich, nie tylko ze względu na konstrukcję i
wysokość budżetu, ale przede wszystkim ze względu na
uregulowania formalne. Zakres możliwych do realizacji
imprez prowadzonych przez MDK ograniczony jest do zadań
oświatowo-wychowawczych (wystawy, konkursy, przeglądy),
finansowanych na zasadzie prac zleconych przez organ
prowadzący
- budżet skonstruowany wg
standardów oświatowych, zawiera głównie płace nauczycieli
- funkcjonuje na zasadzie szkoły
- prowadzone koła zainteresowań
stanowią edukacyjne uzupełnienie zadań realizowanych przez
szkoły i są typowe dla młodzieżowych domów kultury w
Polsce
- zajęcia prowadzą nauczyciele
|
|
Dyrektor Tadeusz Michałkiewicz
|
|