Różnice

 

 

Różnice między Miejskim a Młodzieżowym Domem Kultury:

 

   W Polsce obok siebie funkcjonują Miejskie i Młodzieżowe Domy Kultury. Nazwy są tak podobne, a skrót (MDK) nawet identyczny, iż trudno się dziwić, że nie tylko zwykli mieszkańcy, ale nawet radni, różni decydenci, nie dostrzegają między nimi różnicy. W rzeczywistości podobieństwo między Miejskim Domem Kultury i Młodzieżowym Domem Kultury sprowadza się do podobieństwa nazwy. Zasadniczo odmienna jest ich istota, cele i zadania. Młodzieżowy Dom Kultury nie jest domem kultury w znaczeniu Miejskiego Domu Kultury. Poniżej tabelaryczne, szczegółowe wyjaśnienie:
 


 
Miejski Dom Kultury Młodzieżowy Dom Kultury
Działa na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej Organizację i zasady działania MDK reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oparte na ustawie o systemie oświaty
Jest samorządową instytucją kultury Jest placówką wychowania pozaszkolnego zaliczaną do publicznych placówek oświatowo-wychowawczych
Instytucja kultury prowadzona przez Radę Miasta Placówka oświatowa nadzorowana przez Kuratora Oświaty, działa na takich samych zasadach jak szkoła, wg ustawy o oświacie oraz Karty Nauczyciela
Celem Domu Kultury jest prowadzenie wielokierunkowej działalności rozwijającej i zaspokajającej potrzeby kulturalne mieszkańców oraz upowszechnianie i promocja kultury lokalnej w kraju i zagranicą Celem działalności placówek wychowania pozaszkolnego jest kształtowanie i rozwijanie uzdolnień dzieci i młodzieży, pogłębianie ich wiedzy i pomocy w zdobywaniu przez nie umiejętności oraz organizowanie rekreacji
zadania Miejskiego Domu Kultury zadania Młodzieżowego Domu Kultury
organizowanie różnorodnych form edukacji kulturalnej i wychowania przez sztukę rozwija zainteresowania uczestników, pogłębia i rozszerza wiedzę wykraczającą poza szkolne programy
stwarzanie warunków dla amatorskiego ruchu artystycznego, kół i klubów stwarza warunki do rozwoju intelektualnego młodzieży szczególnie utalentowanej w różnych dziedzinach nauki, sztuki, techniki itp.
organizacja spektakli, koncertów, przeglądów, festiwali, wystaw, spotkań, imprez artystycznych i rozrywkowych działalność instruktażowo-metodyczna w różnych dziedzinach kultury i sztuki podstawową jednostką organizacyjną placówki jest stała forma zajęć (koło, sekcja, zespół, klub i inne), ujęta w stałym tygodniowym planie zajęć placówki
prowadzenie biblioteczki instruktażowo-metodycznej tygodniowy wymiar zajęć w stałych formach wynosi 2-4 godzin, godzina zajęć w stałych formach wynosi 45 minut.
prowadzenie działalności wydawniczej i promocyjnej zajęcia w formach stałych prowadzone są w dni robocze
koordynacja działalności na terenie miasta w zakresie organizacji imprez kulturalnych zajęcia z wychowankami w placówce prowadzą nauczyciele
współdziałanie z instytucjami i organizacjami społecznymi w zakresie lepszego zaspokajania potrzeb kulturalnych mieszkańców wychowankami placówki mogą być dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym
organizacja działalności kulturalno-rozrywkowej i jej nadzorowanie, prowadzenie współpracy kulturalnej z zagranicą zwłaszcza z miastami partnerskimi          


 

Analiza porównawcza Miejskiego i Młodzieżowego Domu Kultury skłania do następujących uogólnień:


MIEJSKI DOM KULTURY:

  • w dużej mierze prowadzi działalność usługowo-organizacyjną w zakresie zaspokajania potrzeb kulturalnych mieszkańców, obsługując różnorodne imprezy miejskie i wiejskie
  • jego klientami w dużym stopniu są ludzie dorośli
  • posiada relatywnie bogate wyposażenie w sprzęt muzyczny, nagłaśniający, oświetleniowy, elektro-akustyczny i komputerowy, przy pomocy którego prowadzi rozbudowaną działalność usługową
  • stanowi lokalowe i sprzętowe zaplecze dla działalności zorganizowanych i samodzielnych grup, wspierając je również konsultacjami i poradami
  • organizuje imprezy wymagające dużych nakładów finansowych, funkcjonuje na zasadzie przedsiębiorstwa
  • pracownikami są instruktorzy, od których nie wymaga się wyższych studiów pedagogicznych


 

MŁODZIEŻOWY DOM KULTURY:

  • przede wszystkim prowadzi działalność edukacyjną dla dzieci i młodzieży szkolnej, zorganizowaną według standardów placówek Ministerstwa Edukacji Narodowej
  • nie jest organizatorem dużych imprez miejskich, nie tylko ze względu na konstrukcję i wysokość budżetu, ale przede wszystkim ze względu na uregulowania formalne. Zakres możliwych do realizacji imprez prowadzonych przez MDK ograniczony jest do zadań oświatowo-wychowawczych (wystawy, konkursy, przeglądy), finansowanych na zasadzie prac zleconych przez organ prowadzący
  • budżet skonstruowany wg standardów oświatowych, zawiera głównie płace nauczycieli
  • funkcjonuje na zasadzie szkoły
  • prowadzone koła zainteresowań stanowią edukacyjne uzupełnienie zadań realizowanych przez szkoły i są typowe dla młodzieżowych domów kultury w Polsce
  • zajęcia prowadzą nauczyciele

 

Dyrektor Tadeusz Michałkiewicz